איך לחמם את הבית בחורף? קמין / רדיאטור / מזגן – סקירת האפשרויות

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם עם הצעת מחיר אטרקטיבית!

איך לחמם את הבית בחורף? קמין / רדיאטור / מזגן – סקירת האפשרויות

מדי חורף, אנו הישראלים עסוקים בשאלה איך לחמם את הבית בדרך הטובה ביותר. האם עדיף לנו ללכת על רדיאטור או מזגן? או שאולי דווקא קמין חשמלי, קמין עץ, נפט או גז ייתן לנו את המענה הטוב ביותר.

המענה לשאלות האלו אינו פשוט, מאחר שיש לקחת בחשבון שורה ארוכה של שיקולים הקשורים בין היתר לעלויות המוצר, לצריכת החשמל השוטפת שלו, לטיב ואיכות החימום המתקבלת בבית, להיבטים של אווירה וסגנון, נוחות ובטיחות, ועוד. בשורות הבאות נסקור מספר אמצעי חימום נפוצים בישראל, כאשר המיקוד יהיה בצריכת החשמל ובעלויות התפעול השוטפות.


אמצעי החימום השונים מבחינת צריכת החשמל שלהם

אז מה צורך יותר חשמל, מזגן או רדיאטור? האם תנור ספירלה צורך יותר חשמל ממקרן חום? ומה עם הקמינים לסוגיהם? לפני שנביא מספר נתונים, חשוב לומר שהתשובה אינה תמיד מובנת מאליה. כך למשל, יש הבדל לא קטן בצריכת החשמל של מזגן עילי קטן 1.5 כוס סוס לבין מזגן מיני מרכזי 4 כוחות סוס. דברים אלו נכונים גם לגבי שאר אמצעי החימום, המגיעים בקשת רחבה של דגמים והספקים שמתאימים לחימום של חללים שונים. מעבר לכך, העלויות תלויות כמובן בתעריף החשמל, המשתנה מעת לעת.

באופן כללי, אמצעי החימום החסכוני ביותר בצריכת החשמל שלו, הוא המזגן. ככל שמדובר במכשיר עם יותר כוחות סוס (או נכון יותר להיום – עם יותר BTU), כך הצריכה שלו תהיה גבוהה יותר. הטווח יכול להתחיל בחצי שקל עד שקל לשעה במזגנים עליים קטנים, להמשיך ליותר משני שקלים לשעת עבודה במזגנים מיני מרכזיים, ויותר מכך במזגנים המרכזיים הגדולים. למשל, מזגן מיני מרכזי 4 כוחות סוס (35,000 BTU) צורך כ- 3 קילוואט לשעה, ועלות הפעלתו נכון להיום היא כשני שקלים לשעת עבודה.

לעומת זאת, צריכת חשמל רדיאטור הינה גדולה יותר משל למזגן. ושוב, אין תשובה אחת לשאלה כמה חשמל צורך רדיאטור, מכיוון שהדבר תלוי בדגם המסוים של המכשיר. עם זאת, ניתן לומר כי רדיאטורים ממוצעים צורכים סביב 2,500 וואט (2.5 קילוואט) לשעה. מאחר שעלות קוט"ש נכון לשנת 2023 נעה סביב ה- 60 אג' נקבל עבור רדיאטור צריכת חשמל של כ- 2 שקלים לשעה. זוהי הוצאה גבוהה משמעותית מזו של מזגן עלי קטן, המגיעה כמעט לרמתו של מזגן מיני מרכזי. אז התשובה הפשוטה לשאלה כמה עולה רדיאטור לשעה, היא שבעיקרון יותר ממזגן.

ועכשיו, כמה חשמל צורך תנור חימום? גם כאן התשובות משתנות באופן מהותי, מאחר שקיימים לא מעט תנורים, כגון מקרני חום, תנורי ספירלה (עם שתיים, שלוש ויותר ספירלות), ובהקשר הזה אפשר גם להזכיר את מפזרי החום. באופן כללי, צריכת חשמל תנור ספירלה יכולה להתחיל ב- 900 וואט לתנור 2 ספירלות ולהגיע גם ליותר מ- 1500 וואט בתנורים של 3 ספירלות. אז בעיקרון, תנור 2 ספירלות עולה כ- חצי שקל לשעת עבודה, ותנור 3 ספירלות יכול להגיע ל- 1.3 ₪ לשעת עבודה.

מעבר לכך, צריכת חשמל תנור חימום מתייחסת גם למקרני החום, שהינם חסכוניים יותר מתנורי הספירלה וגם מחממים יותר מהר. שוב, ישנם מוצרים רבים בשוק אך ניתן לומר כי צריכת החשמל של מקרן חום ממוצע נעה בין חצי שקל לשקל לשעה. כאמור, ישנם גם מפזרי החום שהינם זוללי חשמל לא קטנים ביחס ליכולת החימום שלהם. באופן כללי, מפזר חום ממוצע צורך פי שתיים ממקרן חום, כלומר עלות הפעלתו תהיה לרוב קצת יותר משקל לשעה.


צריכת החשמל של קמין לחימום הבית

גם כאשר מדברים על קמינים יכולות להיות תשובות רבות לסוגיית הצריכה, וזאת ממספר סיבות. קודם כל, כי יש קמינים שבכלל לא עובדים על חשמל. לדוגמא, קמיני הגז היעילים והפשוטים להפעלה (מתאימים גם לדירות בבתי קומות), מצטיינים בצריכה זולה יחסית מכיוון שהגז הוא חומר עם פוטנציאל אנרגטי גבוה, ובנוסף לכך הוא נמכר כיום במחירים נמוכים יחסית. לעומת זאת, קמינים על נפט אמנם נותנים חימום חזק וטוב, ומחירי הרכישה שלהם נמוכים יותר משל קמיני גז, אך מחירי הנפט אינם זולים נכון להיום. כמו השניים הקודמים, גם קמיני העץ אינם צורכים בכלל חשמל, ועלויות התפעול שלהם משתנות בהתאם למחירים המשתנים מעונה לעונה, בדיוק כפי שמשתנים מחירי הגז, הנפט והחשמל.

כמובן, קיימים גם קמינים חשמליים שכמו מזגנים או אמצעי חימום אחרים משתנים בתפוקתם, וביחד עם התפוקה משתנה צריכת החשמל. לדוגמא, עבור בית בשטח של עד 120 מ"ר עם מפלס אחד צריך קמין חשמלי בתפוקה של 8.5 קילוואט, לבית בשטח של 160 מ"ר עם מפלס אחד צריך קמין בתפוקה של 13 קילוואט, ולבית של עד 190 מ"ר עם יותר ממפלס אחד, צריך קמין בתפוקה של 14 קילוואט.

כאמור, צריכת החשמל היא רק אחד הפרמטרים שיש לבחון בעת בחירת אמצעי החימום לביתכם בחורף. למידע נוסף ולהכוונה מקצועית בנושא, פנו אל חברת אקלים בנגב בטלפון 08-6271587.

דילוג לתוכן